22 January 2024

ISU TEGUR4N SECARA TERBUKA - MUFTI PULAU PINANG MOHON MAAF KEPADA SITI NURHALIZA & YAYASAN NURJIWA



Baru-baru ini, Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Wan Salim Wan Mohd Noor telah membuat tegur@n secara terbuka kepada penyanyi nombor satu negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza dan Yayasan Nurjiwa berhubung mengadakan konsert pada hari menghampiri bulan Ramadan.
Susulan itu, Mufti Pulau Pinang telah tampil memohon maaf kepada penyanyi tersebut dan Yayasan Nurjiwa, selain berkata, mengadakan konsert pada tarikh berkenaan adalah perkara yang melal@ikan umat Islam daripada menumpukan perhatian kepada aspek pembangunan r0hani.

"Bagaimanapun, saya hanya memberi pandangan peribadi serta mengambil kira k£san konsert itu ke atas umat Islam di sudut r0hani bukan sekadar ingin mencapai kepentingan segera.

"Saya ingin mengingatkan semua pihak bahawa pandangan peribadi seorang mufti tidak mengikat mana-mana individu muslim atau bukan muslim.

"Ini kerana mufti bukanlah seorang yang m@ksum atau terpelihara daripada kesal@han dan pandangan mufti bukan seperti ayat al-Quran atau hadis s@hih yang tidak boleh dibant@h oleh mana-mana penganut agama Islam," ujarnya.

Jelas Wan Salim lagi, dia tampil membuat tegur@n berkenaan bukan untuk mencari populariti, namun demi kebaikan umat Islam dan ia adalah ikhlas.

"Terserahlah kepada pihak berkaitan dan orang ramai sama ada mahu menerima pandangan yang diberikan atau menolaknya berdasarkan pertimbangan masing-masing.

"Cuma perlu diketahui, sesuatu amalan atau tindakan seseorang Muslim dinilai di sisi Allah SWT berdasarkan niat yang ikhlas daripada pelakunya dan betul pula caranya mengikut sy@riat.

"Ini bermaksud tidak memadai melakukan sesuatu hanya dengan niat yang baik dan ikhlas sahaja tetapi caranya juga mestilah sesuai dengan hukvm sy@riat," tuturnya yang turut menerangkan bahawa beliau amat berlapang dada tentang hiburan dan aktiviti seni umumnya.

“Bagi saya, agama Islam sebagai cara hidup yang selari dan ser@ksi dengan keadaan semula jadi manusia (fitrah) tidak mungkin menentang hiburan dan kesenian yang bersih (al-funun al-bari'ah) asalkan ia tidak mendorong kepada maksi@t dan tidak melal@ikan daripada kewajipan kepada Allah dan kepada sesama manusia.

"Inilah pendirian saya yang konsist£n walaupun saya tahu ada sebahagian ulama yang berpandangan bahawa hukvm nyanyian dan muzik adalah har@m serta berd0sa," katanya.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: