24 May 2024

AKIB4T DUA SINDR0M - ZARA ZYA DITAH4N DI WAD



"Awalnya, saya sekadar nak buat pemeriksaan untuk masalah artr1tis saya saja, tapi doktor sarankan untuk saya ditah@n dan dirawat di hospital untuk pemeriksaan lanjut.
"Selepas dilakukan uj1an MRI (pengim£jan res0nans magn£t), barulah dapat tahu ada mas@lah lain di bahagian leher saya.

"Doktor kemudian meng£san peny@kit itu sebagai Cerv1cal Fac£t Syndr0me dan Lumb@r Fac£t Syndr0me di bahagian belakang.

"Dari situ juga turut dimaklumkan bahawa poli@rtr1tis yang saya hid@pi boleh mengakib@tkan dua sindr0m itu berl@ku."

Demikian jelas pelakon Zara Zya, 39, yang kini dirawat di sebuah pusat perubatan, di sini, sejak Isnin lalu selepas dik£san menghid@p dua sindr0m iaitu Cerv1cal Fac£t Syndr0me dan Lumb@r Fac£t Syndr0me.

Menurut Zara, dia pada awalnya menjalani pemeriksaan artr1tis, namun dinasihatkan supaya ditah@n dan dirawat di hospital untuk pemeriksaan lanjut.

Dalam pada itu, ditanya mengenai keadaan terkininya, pelakon drama 'Risik Pada Hati' itu memberitahu, keadaannya stabil walaupun ada sedikit rasa s@kit di bahagian leher.

"Setakat ini, saya dalam keadaan baik-baik saja. Cumanya, ada rasa s@kit di bahagian tertentu yang berkaitan dengan s£ndi terutamanya di bahagian leher," katanya.

Tambah Zara lagi, setakat ini, dia masih belum dimaklumkan mengenai berapa tempoh masa perlu ditah@n dan dirawat di hospital.

"Setakat ini, doktor belum maklumkan sampai bila saya perlu dirawat di hospital memandangkan saya perlu melalui beberapa sesi fis1ot£rapi.

"Cumanya, semalam doktor berikan pelepasan untuk saya keluar sekejap memandangkan ada urusan kerja memb@bitkan pelanggan. Tapi, bukanlah kerja b£rat. Selepas selesai, saya kembali semula ke hospital," tuturnya

Cerv1cal Fac£t Syndr0me atau sindr0m s£ndi fas£t leher adalah sal@h satu punca yang paling biasa bagi kes@kitan leher.

S£ndi fas£t adalah s£ndi kecil di bahagian belakang (asp£k post£rior) tulang belakang dan mudah terdedah kepada keced£raan, kerad@ngan, dan degen£rasi.

Lumb@r Fac£t Syndr0me pula merujuk kepada keadaan klinikal yang terdiri daripada pelbagai gejala termasuk kes@kitan belakang unil@teral atau bil@teral yang memberi k£san s@kit ke sal@h satu atau kedua-dua punggung, sisi pangkal paha, dan paha, hingga bahagian atas lutut.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: