21 May 2024

AL4MI KEMURVNGAN RINGAN SEJAK TAHUN LALU - DINA NADZIR DEDAH HIL4NG KAWAN : "ITULAH MASA KITA TAHU SIAPA KAWAN, SIAPA YANG SANGGUP BERSUS@H DENGAN KITA"



"Saya memang kehilangan beberapa kawan sebab mereka tak faham. Mereka jadi rim@s. Bila saya telefon, mereka pers0alkan kenapa nak mesej dan telefon setiap hari hingga mereka tak layan.
"Ada yang suruh saya terus minta bantuan pakar. Tapi bila terk£na jam 2 atau 3 pagi, siapa saya nak telefon? Itulah masa kita tahu siapa kawan, siapa yang sanggup bersus@h dengan kita."

Demikian kata penyanyi dan penyampai radio, Dina Nadzir, 39, yang kehilangan beberapa rakan rapat selepas dia berd£pan mas@lah kemurvngan ringan sejak tahun lalu.

Jelas Dina atau nama sebenarnya, Faradina Mohd Nadzir, disebabkan mahu meluahkan mas@lah kepada beberapa rakan itu, mereka menjadi rim@s hingga pada satu tahap enggan melayannya lagi.

Jelas Dina lagi, kemurvngan membuatkan keadaannya menjadi serba tak k£na walaupun pelbagai ikhtiar dilakukan. Kebanyakan masa, dia menjadi r£sah dan suk@r untuk fokus.

"Pertama kali saya terk£na kemurvngan itu tahun lalu. Saya bangun tidur tiba-tiba menangis tanpa ada sebab atau apa-apa. Saya juga tak nak pergi kerja. Selepas itu, tak ada dan baik-baik saja.

"Kemudian, dalam bulan Mac tahun ini, ia berl@ku semula. Saya masih lagi sedang memulihkan diri. Masih ada rasa sedih, sunyi, berduk@ tapi setiap kali berl@ku, saya akan hubungi orang terdekat.

"Saya lihat sesuatu perkara tapi tak faham padahal depan mata. Bila orang bercakap dengan saya, otak pergi tempat lain. Tak tenang, nak solat pun, rasa r£sah sebab saya tak ambil apa-apa ubat," tuturnya.

Dalam pada itu, Dina berkata, dia memang ada mendapat nasihat daripada pakar dan kini dia berusaha mengawal kemurvngan itu dengan memperb@iki banyak aspek dirinya.

"Pernah dapat nasihat, ketika itulah saya tahu. Saya berbual dengan seorang doktor psiki@tri, dia beritahu sebenarnya saya ada 'mild depr£ssion'.

"Jadi, langkah pertama saya lakukan untuk bu@ng kemurvngan itu adalah mengubah hal yang saya tidak berkenan mengenai diri sendiri," ujarnya.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: