27 May 2024

BERD£PAN MAS4LAH HEMPEDU & JANTUNG - PAK YA MUNGKIN AKAN JALANI PEMB£DAHAN DALAM MASA TERDEKAT



Pelawak Ilya Buang Shaharum atau lebih mesra disapa Pak Ya, 57, dilaporkan telah ditahan di wad kerana terdapat batu pada bahagian hempedu dan berd£pan mas@lah jantung.
Keadaan Pak Ya itu dimaklumkan sahabatnya, pelawak Ebby Yus atau nama sebenarnya Muhammad Yunus Abdul Rashid, 60, dimana dia turut berkata, Pak Ya mengal@mi kes@kitan setiap kali makan dan disebabkan itu, doktor menjalankan pros£dur 'end0scopy' terhadapnya.

"Pada malam Khamis lalu, Pak Ya ada hantar gambar kepada saya, dia pergi klinik jumpa doktor. Dia ada tunjuk tek@nan diri agak tinggi. Keesokan harinya, dia mesej saya, dia kena tahan di wad.

"Doktor mengesy@ki terdapat batu dalam hempedunya yang menyebabkan rasa s@kit bila makan. Rasa s@kit itu sampai ke ulu hati. Cuma saya tak pasti tahap kes£riusannya.

"Dia juga memaklumkan doktor mahu membuat pros£dur 'end0scopy' untuk lihat bahagian ususnya kalau ada mas@lah apa-apa. Kemudian pada Sabtu lalu, saya ada peluang pergi jenguk dia," katanya.

Dalam pada itu, Ebby berkata, keadaan Pak Ya baik-baik saja dan dia juga mungkin akan menjalani pemb£dahan dalam masa terdekat.

"Bila saya lawat, dia okay saja, boleh gelak-gelak. Dia beritahu hasil 'end0scopy' itu okay. Cuma jantungnya ada sedikit mas@lah. Sudah lama saya tahu, biasalah saya pun al@mi peny@kit-peny@kit itu.

"Dia kata doktor cakap jantung dia tak berapa cantiklah. Dia sepatutnya kena buat pros£dur pemb£dahan batu dalam hempedu itu. Tapi ia bergantung kepada pemeriksaan doktor terhadap jantungnya.

"Sama ada jantung dia kuat atau tidak, boleh terima pemb£dahan atau tidak. Andai kata semuanya okay, mungkin dalam minggu ini dia akan menjalani pemb£dahan," jelasnya.

Sebelum ini, Ebby berkongsi hantaran di Instagram, dimana dia melawat Pak Ya di hospital, selain memohon orang ramai mendoakan urusannya dipermudahkan.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: