05 June 2024

OKSIG£N MENURUN - PELAKON VETERAN, KAMAL BAKAR DITIDURKAN



"Ayah saya sekarang masih ditidurkan sejak malam Isnin kelmarin. Pihak hospital sedang sedaya upaya meng£san mas@lah paru-paru yang dial@mi itu adakah disebabkan kans£r yang dihid@pi atau jangk1tan kum@n.
"Dia ditidurkan kerana oksig£n menurun. Dia mulanya s£sak naf@s sewaktu di rumah. Pada petang Isnin itu, dia sudah nampak lain, bila panggil namanya, dia diam sahaja dan tidak menyahut. Tetapi mulut bergerak macam sedang berzikir."

Itulah kata anak kepada pelakon veteran, Kamal Bakar, 62, iaitu pelakon Muhammad Hanis Kamaruldzaman, 35, yang memaklumkan, bapanya itu ditidurkan sejak kelmarin selepas berd£pan s£sak naf@s dan kemudian tahap oksig£nnya menurun.

Difahamkan, doktor masih menyi@sat punca mas@lah paru-paru pelakon veteran itu yang ditidurkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) di sebuah hospital di Melaka.

Jelas Hanis lagi, mereka terpaksa panggil ambulans dan dari situlah doktor meng£san tahap oksig£n bapanya itu menurun.

Doktor kemudiannya memutuskan untuk menidurkan bapanya itu selepas dia merac@u kerana tak cukup oksigen.

"Doktor memberitahu, pada satu tahap, ayah macam sudah merac@u. Maknanya bantuan pernafasan yang diberikan tidak cukup, oksig£n yang diterima tidak cukup. Pihak hospital ambil keputusan untuk tidurkan ayah," jelasnya.

Dalam masa sama, Hanis turut memaklumkan, mas@lah paru-paru dihid@pi bapanya itu mula dik£san sejak Mac lalu.

Tambahnya, bapanya itu pada mulanya kerap batuk sehingga diminta menjalani pemeriksaan kesihatan penuh, sebelum disahkan menghid@p kanser paru-paru.

"Ayah s@kit sebelum bulan puasa. Kami satu keluarga menganggap puncanya bermula daripada batuk. Tetapi dia sus@h sangat nak pergi hospital. Bila batuk hanya beli ubat di farmasi, sehingga mas@lah batuk itu berlanjutan selama dua bulan.

"Sampai satu tahap, saya paksa dia pergi klinik. Doktor kata sudah ada jangk1tan kum@n pada paru-paru disebabkan batuk terlalu lama. Kemudian bawa ke hospital dan dapatkan ubat.

"Mak saya minta ayah buat pemeriksaan penuh untuk k£san apa sebenarnya s@kit dia. Selepas dibuat, terdapat k£san ketumbuhan di bahagian dada dan usus. Tetapi doktor sahkan ada kans£r di dada selepas ambil samp£l," tuturnya.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: