19 June 2024

PERNAH JADI M4NGSA - BELL NGASRI INGATKAN ORANG RAMAI AGAR BERH4TI-H4TI TERIMA MESEJ KERANA DIBIMB4NGI 'SC4MMER'



Pelakon Bell Ngasri, 44, sebelum ini pernah men@nggung kerug1an RM1,000 selepas menjadi m@ngsa pen1puan 'sc@mmer' yang menyamar sebagai pelakon Mubarak Majid yang kononnya mahu meminjam wang sebanyak itu, pada 2021.
Dek kerana perkara itu, Bell tampil mengingatkan orang ramai agar lebih berh@ti-h@ti apabila menerima kiriman mesej di Telegram atau WhatsApp daripada individu dikenali yang meminta bantuan kewangan kerana dibimb@ngi 'sc@mmer'.

Bell atau nama sebenarnya Nasrizal @ Ngasrizal Ngasri berkata, dia faham niat baik orang yang ingin membantu tetapi perlulah menyelidik seperti hubungi dulu pihak yang mengirim mesej itu dan bukan terus bertind@k memindahkan wang diminta.

"Saya kena (sc@m) dah lama ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) beberapa tahun lalu dengan 'penyamar' pelakon Mubarak Majid yang mengirim mesej di WhatsApp ingin meminjam wang. Tanpa selidik, saya masukkan duit diminta.

"Tapi, sekarang ada lagi (sc@mmer) dan saya harap supaya lebih berh@ti-h@tilah. Sebenarnya, contoh (m@ngsa sc@m) itu dah berlaku kepada saya sendiri. Jadi, dah pernah tersebar pun dan sepatutnya ia menjadi pengajaran kepada mereka di luar sana.

"Saya tak sangka masih terj@di lagi dan harap-harapnya kita lebih berh@ti-h@ti. Kalau dapat WhatsApp yang mencur1gakan, awak sepatutnya 'c@ll dir£ct' (terus hubungi) individu berkenaan untuk tahu dia adalah orang yang sebenar atau tidak," ujarnya.

Tambah Bell lagi, selepas kej@dian 'sc@m' dilaluinya itu, dia sekarang tidak lagi dengan begitu mudah 'mempercayai' mesej meminta bantuan kewangan daripada rakan selebriti atau sesiapa saja dikenalinya yang menghantar WhatsApp mohon dibantu.

Ulasnya, kita akan jadi mudah percaya dengan segala mesej ditulis itu yang realitinya adalah penyamar dan 'sc@mmer', termasuk bersikap peka pada mesej mohon bantuan yang cepat berbanding kebiasaan.

"Saya akan hubungi dulu dan bertanya apakah mereka yang menghantar mesej minta bantuan berkenaan. Tidak perlu bertanya semua benda melalui bal@san mesej di tulis, tapi terus saja hubungi orang itu.

"Kalau kita berbal@s mesej dengan pengirim, dia pasti akan jawab macam 'real' kerana itulah yang pernah saya lalui sendiri. Pengalaman saya mesej pada uncle Mubarak dan dia jawab beritahu dalam keadaan sus@h," katanya.

Baru-baru ini pula, ketua kumpulan Rabbani iaitu Azadan Abdul Aziz menjadi m@ngsa aplik@si WhatsApp di telefonnya dig0dam oleh 'sc@mmer' yang meminta meminjam wang daripada rakan artis dikenali kerana dalam kesus@han.

Penyanyi nasyid, Dr Fitri Haris kerug1an RM2,000 akib@t les@p dik£bas seorang lelaki menyamar sebagai Azadan yang mengirim mesej di WhatsApp mahu meminjam wang.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: