26 August 2008

FILEM KAMI, PENUH SINDIRAN TAJAM...

PETALING JAYA, 26hb Ogos, 2008: Populariti siri TV, “KAMI” masih terasa hangatnya apabila perjalanan ceritanya dilanjutkan dan diangkat ke layar perak menerusi filem “KAMI” yang akan menemui penonton Aidilfitri ini.

Filem “KAMI”, sebuah persembahan Grand Brilliance dan terbitan syarikat Red Films, menyusuri perjalanan hidup lima remaja hasil garapan Effendee Mazlan dan Fariza Azlina Isahak, dua sutradara yang pertama kali bergabung idea dan menghasilkan karya yang pastinya menepati citarasa penonton masa kini.

Dalam mensasarkan golongan remaja, minat terhadap filem ini dihebatkan lagi dengan kehadiran band-band indie serta gig yang menjadi latar penceritaan kepada perjalanan lima sahabat itu yang bakal menamatkan persekolahan mereka. Pendekatan seumpama ini memang menjadi daya tarikan Red Films, yang giat dengan usaha menerbitkan karya baru untuk penontonnya. Sutradara dan jalan cerita yang bukan lazim bagi karya mainstream ini pula sejajar dengan usaha Grand Brilliance untuk memartabatkan industri perfileman tanahair.

Penerbitan filem seperti ”KAMI” ini, mewujudkan landasan buat sutradara aliran baru yang diharap menyuntik pembaharuan serta kelainan untuk menarik serta meningkatkan minat penonton kepada karya anak tempatan.


Klik untuk gambar besar..!!

Pengurus Besar Grand Brilliance, Ahmad Puad Onah berkata, pihaknya menyedari bahawa populariti siri TVnya adalah antara kelebihan buat “KAMI”. “KAMI”, pada asasnya sudahpun mempunyai fan base yang agak kukuh. “KAMI” ada peminatnya, namun ia masih menjadi cabaran kerana penonton, terutama peminatnya menaruh harapan tinggi - apakah versi filem mampu memberi kepuasan?

“Harapan ini disandarkan di bahu dua sutradara muda Effendee Mazlan dan Fariza Azlina,” katanya ketika berucap di majlis pra-tonton “KAMI” di sini semalam yang dihadiri lebih 300 tetamu, termasuk pelakon utama dan wakil media tempatan.

Penerbit Eksekutif Red Films dan “KAMI”, Cik Lina Tan berkata, “KAMI” adalah sebuah filem yang memaparkan kehidupan, persahabatan dan cabaran segolongan remaja masakini, Kami yakin penonton dapat mendekati dengan cerita dan watak – watak yang ditonjolkan serta dihiburkan dengan muzik daripada band-band Indie Malaysia seperti Meet Uncle Hussain, Laila’s Lounge, Hujan dan sebagainya”.


Klik untuk gambar besar..!!

Filem “KAMI” mengekalkan Liyana Jasmay sebagai Lynn, Syarul Ezani (Ali), Nas-T (Abu), Juliana Evans (Sofie) dan Zayanah Ibrahim (Adii) juga Zahiril Adzim sebagai (Boy). Ia meneruskan kisah lima sahabat ini yang bakal meninggalkan zaman sekolah.
Lynn, tanpa diketahui rakan-rakannya telah berpindah dari kampung bersama ibunya untuk membina hidup baru setelah Lynn didapati bekerja untuk Boy, seorang pengedar dadah.

Lebih mengeruhkan keadaan, Lynn yang menulis majalah terbitannya sendiri iaitu KAMI dibawah nama samaran Teka Teki telah menyumbangkan ulasan yang mengkritik pedas band Ali di dalam sebuah majalah muzik tempatan. Dalam kesukaran menyembunyikan rahsianya, Lynn mendapati semua rakannya juga mempunyai rahsia masing-masing.

”KAMI” bermula dengan Abu melarikan diri dari rumah akhlak untuk bersama Ali meraikan hari terakhir Lynn, Sofie dan Adii menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Namun, kegembiraan mereka tidak kekal apabila kehidupan lampau Lynn kembali menghantui dan mencetus konflik lalu memaksa setiap daripada mereka untuk berhadapan dengan pergolakan hidup masing-masing dan membuat keputusan yang bakal mengubah hidup mereka buat selama-lamanya.

Ahmad Puad dalam ucapannya berkata, ”KAMI” dibikin pada bajet kurang RM1 juta, ”KAMI” juga membuktikan hal berkaitan bajet bukan penghalang dalam menghasilkan karya yang bermutu. “Biarpun bukan dengan bajet biasa bagi filem-filem mainstream, ”KAMI” langsung tidak berkompromi dengan mutu.”

“Saya kira, tidak keterlaluan untuk mengatakan filem ini ada rencahnya untuk menjadi sebuah karya yang bukan saja menarik dari segi jalan ceritanya, malah mampu menarik minat penonton sekaligus memberi pulangan, tambahan ditayang pada musim cuti Lebaran,” jelasnya.

Bagi memperhebat promosi ”KAMI”, siri jelajah negara menerusi persembahan band-band indie di gig anjuran Hotlink telah diadakan. Band, antaranya Meet Uncle Hussain, Laila’s Lounge, Bittersweet, OAG dan Couple bergabung bagi memeriahkan siri jelajah itu yang diadakan beberapa bulan sebelum penayangannya.

Filem ”KAMI” mula ditayangkan diseluruh pawagam mulai Hari Raya Pertama ini.

Artikel ini disedikan oleh Grand Brilliance & Red Films

GAMBAR-GAMBAR PRATONTON FILEM KAMI: KLIK DI SINI



    (\__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    Photos copyright myartis 2008

No comments: