23 December 2016

JADI PEMBACA BERITA - NORISH KARMAN NAFI TIADA TAWARAN BERLAKON



Pelakon Norish Karman yang sudah lama tidak muncul dalam mana-mana drama televisyen kini sudah menjadi penyampai berita di saluran Bernama News Channel.

Mengakui hal itu, Norish atau nama sebenarnya, Nor'asikin Karman, 42, memberitahu dia sudah pun berkhidmat dengan saluran penyiaran tersebut sejak beberapa bulan lalu.

Pada masa sama, Norish menafikan bahawa keputusan itu dibuat konon kerana dia sudah tidak mendapat tawaran sebaliknya memberitahu, menjadi pembaca berita merupakan minatnya.





"Mungkin ramai yang tidak tahu tetapi saya pernah bertugas sebagai pembaca berita ketika berusia 18 tahun di Singapura.

"Bidang penyiaran sentiasa berada dekat dihati saya dan kembalinya saya sebagai pembaca berita di BNC bukan kerana kerjaya lakonan sudah malap tetapi kerana minat.

"Saya mahu lakukan sesuatu yang baharu dalam karier saya dan Alhamdulillah BNC membuka peluang kepada saya," jelasnya yang turut berkata yang dia semakin selesa bergelar pembaca berita



Dalam pada itu, Norish yang juga bekas peserta program Pengacara Jemputan Nona (PJN) pada pertengahan 1990-an itu berkata yang dia sendiri menghantar resume untuk memohon jawatan sebagai pembaca berita di saluran berkenaan dan tidak menyangka permohonannya itu diterima.

"Ketika menghantar resume saya tidak pernah terfikir tentang status saya sebagai selebriti atau pun pelakon kerana minat dalam bidang penyiaran melangkaui semuanya.

"Pada saya buat apa hendak malu kerana ini proses pembelajaran dan sepanjang memulakan tugas di BNC saya sangat terbuka untuk belajar dan ditegur jika melakukan kesalahan kerana ingin memperbaiki diri," ujarnya dipetik sebagai berkata.

Sementara itu, kata Norish, pihak pengurusannya di BNC tidak mempunyai sebarang sekatan sekiranya dia ingin meneruskan kariernya dalam bidang lakonan asalkan ia tidak menganggu tugasnya sebagai pembaca berita.

Bagaimanapun katanya sebagai seorang pembaca berita dia sedar perlu menjaga nama baik agensi diwakilinya agar kredibilitinya tidak terjejas ketika bersiaran.

"Saya tidak boleh lari dengan status selebriti itu dan sebenarnya tanggungjawab saya lebih besar dalam memastikan saya dapat mengimbangi di antara kerjaya sebagai pelakon dan pembaca berita. Mereka tidak menghalang apa yang ingin saya lakukan tetapi perlu menjaga nama baik syarikat," katanya.

Bercakap lanjut mengenai karier baharunya itu, Norish berkata, dia teruja dapat mempelajari perkara baharu setiap hari selain lebih fokus memandangkan berita yang disampaikan adalah fakta.

"Walaupun saya hanya separuh masa sahaja di BNC tetapi setiap hari ada sahaja perkara baharu yang saya pelajari. Malah semua kakitangan tidak kira penerbit atau pekerja studio mereka banyak membantu bagi memastikan saya dapat memperbaiki diri ketika muncul di televisyen," tuturnya yang bakal kembali memasuki set penggambaran sebuah drama 60 episod tidak lama lagi.


Sumber: mStar
Foto: Instagram Norish Karman


         ________________________





No comments: