11 August 2019

RIHANA LUAH RASA BERSALAH ANAK ALAMI OTITIS, MASALAH TIDUR


Menerusi laman Instagram, bekas isteri Sultan Kelantan, Rihana Oksana telah mendedahkan minggu lalu merupakan minggu yang menyedihkan dan memberi tekanan kerana anak lelakinya, Tengku Ismail Leon Petra jatuh sakit. Menurut Rihana, Leon mengalami otitis atau radang dalam telinga akibat kesilapannya.





Dalam pada itu, Rihana berasa bersalah kerana terpaksa memberikan antibiotik dos yang tinggi kepada Leon. Leon juga mengalami masalah untuk tidur serta tidak mempunyai selera untuk makan. Di samping itu, Rihana terpaksa menangguhkan percutian ke Sepanyol kerana doktor tidak membenarkan Leon menaiki kapal terbang dalam tempoh tiga hingga empat bulan.

"Minggu lalu antara minggu yang sungguh menyedihkan dan memberi tekanan kepada saya. Buat pertama kali, anak saya Leon jatuh sakit. Leon mengalami otitis atau radang dalam telinga kerana saya tidak menyelimutkannya dengan selimut tebal selepas mandi.

"Cuaca pada waktu itu sungguh sejuk iaitu 6 darjah celcius lebih-lebih lagi kami tinggal diluar bandar Moscow. Walaupun perkara itu sudah berlalu namun saya rasa sangat bersalah terhadap Leon. Saya terpaksa memberikannya antibiotik dengan dos yang kuat walaupun usianya baru sepuluh minggu kerana masalah telinga yang dihadapinya boleh menyebabkannya hilang daya pendengaran.

Klik untuk gambar besar


"Leon juga mengalami masalah tidur dan hilang selera makan. Bagi setiap ibu bapa, perkara paling ngeri yang dihadapi adalah apabila insan tersayang jatuh sakit. Insya Allah, dengan izinnya, kesihatan Leon akan bertambah baik. Terima kasih atas sokongan semua. Allah mendengar setiap doa kamu kepada Leon.

"Kepada seluruh ibubapa diluar sana, saya harap anak-anak kamu juga sihat, ceria dan baik-baik saja. Keluarga saya merancang untuk pergi bercuti musim panas ke Sepanyol namun doktor tidak membenarkan Leon menaiki pesawat dalam tempoh 3 hingga 4 bulan sehingga dia benar-benar sembuh.

"Menurut doktor, tekanan dari pesawat boleh menyebabkan komplikasi serius kepada Leon. Buat ibubapa diluar sana, boleh tak kongsikan kepada saya, jika anak-anak kamu pernah mengalami penyakit sama seperti Leon dan berapa lama tempoh mereka tidak dibenarkan menaiki kapal terbang? Selain itu, umur berapakah waktu yang sesuai dan selamat untuk anak kecil menaiki pesawat?," tulisnya.




www.myartis.com / Sumber & foto: Astro Gempak & Instagram Rihana Oksana


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: