19 December 2019

AKUI TIDAK LAGI BERHIJAB - ERNISHA TAK MAHU DILABEL MUNAFIK ATAU HIPOKRIT


Mengenai penampilan kini yang tidak lagi bertudung, bekas finalis Dewi Remaja 2018/2019, Erni Nurshahira Khairul Zaman atau Ernisha ketika dihubungi berkata, keputusannya itu dibuat kerana enggan mempermainkan agama selain tidak mahu dilabel sebagai wanita munafik atau hipokrit.





"Saya mengaku sudah tidak lagi berhijab kerana bukan mudah untuk membawa imej wanita muslimah. Saya akui sebelum ini saya memang ‘on and off’ berhijab hingga ramai mempersoalkan penampilan diri yang sebenar. Saya memang nak bertudung tapi sebagai manusia adakalanya iman kita ada turun dan naik. Ia bukan satu perkara yang mudah.

"Saya enggan dilabel sebagai wanita munafik atau hipokrit membuatkan mengambil keputusan untuk tidak lagi berhijab. Kecaman yang diterima membuatkan saya rasa diri ini sangat jahat dan seolah-olah sedang mempermainkan agama,” katanya.

Klik untuk gambar besar


Menurutnya, meskipun keputusan tidak berhijab ditentang ahli keluarga, namun dia cuba berterus-terang mengenai ketidaksediaannya itu: "Sudah tentu keluarga tidak boleh terima dengan keputusan ini tapi saya cuba terangkan dengan sebaik mungkin dan memberitahu perkara sebenar.

"Syukur keluarga memahami dan sentiasa mendoakan supaya saya punya kekuatan satu hari nanti untuk berhijab sepenuhnya. Dulu pun ketika menyertai Dewi Remaja, ibu yang meminta saya berhijab kerana bakal mengintai peluang dalam bidang seni meskipun hati belum bersedia ketika itu. Saya sudah cuba tapi hidayah itu belum tiba," katanya.

Katanya, dia berharap orang ramai tidak lagi terus mengecam dirinya sebaliknya mendoakan supaya imannya kuat untuk berhijab pada masa mendatang. Dalam perkembangan lain, Ernisha kini sedang mengintai peluang dalam bidang lakonan dan sudah membintangi beberapa drama bersiri serta telemovie di RTM selain turut aktif menerima tawaran pengacaraan.








www.myartis.com / Sumber & foto: Harian Metro & Instagram Ernisha


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: