04 April 2021

SELESAI MAJLIS TAHNIK - 'ATHEERA MEDINAH' NAMA ANAK KEEMPAT AZRINAZ



Selamat melahirkan anak keempat secara normal pada 26 Mac yang lalu, bekas personaliti TV iaitu Azrinaz Mazhar Hakim telah mengadakan upacara tahnik buat anak perempuannya itu bersama keluarga, pada Jumaat.

Azrinaz berkongsi sekitar majlis tersebut menerusi laman Instagrm miliknya. Dalam entri itu, Azrinaz turut mendedahkan nama bayi perempuannya itu yang diberi nama Atheera Medinah yang kini sudah genap berusia seminggu. Personaliti berusia 41 tahun ini berkongsi maksud nama anaknya itu bersama peminat.

"Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulilah, sekali lagi berkat Jumaat penghulu segala hari dan genap seminggu, kami sekeluarga selesai upacara tahnik yang disempurnakan oleh YBhg Sheikh Abdul Karim Omar Al-Fatani Al-Makki, @abdulkarimalmakki Imam Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah

Klik untuk gambar besar



"To recap, tahnik atau disebut masyarakat Melayu sebagai ‘belah mulut’ adalah amalan sunnah yang dituntut dengan menyapu kurma yang dihancurkan ke langit-langit bayi bersama air zam zam dan madu. Ianya untuk baby berlatih mengunyah makanan dan kuat untuk makan

"Adalah juga disunatkan ketika upacara tahnik dengan memberi nama kepada bayi. Mengambil kesempatan ini, suka saya umumkan nama yang dipilih oleh suami dan saya untuk baby berusia seminggu ini adalah ATHEERA MEDINAH.



"ATHEERA bermaksud harum, MEDINAH bersempena nama kota suci Rasullulah; Madinah. Harapan mommy dan daddy semoga Atheera Medinah menjadi anak yang solehah, mengharumkan nama keluarga, sihat tubuh badan dan berjaya dari dunia hingga akhirat. Amin," tulisnya.

Untuk makluman, Azrinaz telah mendirikan rumah tangga bersama Fairos Khan pada 1 Mei 2018 dan dikurniakan seorang anak, Areesya Malaykha pada 19 September 2019.

Ini merupakan perkahwinan kali kedua Azrinaz. Sebelum ini, Azrinaz pernah berkahwin dengan Sultan Hassanal Bolkiah, Sultan Brunei pada 20 Ogos 2005 dan dikurniakan dua orang anak. Namun Azrinaz telah sah bercerai talak satu pada 16 Jun 2010.














www.myartis.com / Sumber & foto: Media Hiburan & Instagram Azrinaz Mazhar Hakim

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: