01 July 2021

DITUTUP DEK MASIH BAWAH UMUR - RYKARL GEMBIRA KOMEN YOUTUBE DIBUKA SEMULA



"Sebab saya masih dikategorikan sebagai kanak-kanak. Ada akta untuk melindungi kanak-kanak sebab benda ni makin berleluasa dan mungkin ada budak-budak boleh kena jenayah siber," ujar pelakon cilik, Rykarl Iskandar yang bersyukur apabila akhirnya ruangan komen di saluran miliknya kembali diaktifkan sejak Selasa lalu.

Menjadikan YouTube sebagai sumber pendapatan, Rykarl atau nama sebenarnya Nor Heidzriq Haikal Norhamizan, 16, menjelaskan sebelum ini pengendali laman video itu menyekat ruangan komen tersebut kerana pelakon cilik berkenaan masih di bawah kategori kanak-kanak.

Kata Rykarl, dia mula start buat content YouTube pada tahun 2016 ketika usia 12 tahun. Tapi sejak 2019 YouTube dah tutup ruang komen.

"Sebab saya masih dikategorikan sebagai kanak-kanak. Ada akta untuk melindungi kanak-kanak sebab benda ni makin berleluasa dan mungkin ada budak-budak boleh kena jenayah siber," ujarnya.

Klik untuk gambar besar



Pelakon 'Berani Jadi Papa' ini berkata, permohonan berulang kali kepada pihak YouTube akhirnya berhasil selepas dua tahun. Menurut Rykarl pada awalnya, dia menyangka kandungan dimuat naik tidak menarik sehingga tiada komen dan respon daripada peminat.

"Saya pernah live chat sendiri tanya kenapa tak boleh, dah try request banyak kali. Pada masatu saya pun terima je la hakikat. Saya rasa gembira apabila mereka dah benarkan semula, penantian dua tahun berakhir.

"Sebelum ni apabila ruang komen tu tak diaktifkan engagement tu tak ada, teruk sangat. Saya rasa macam buat content syok sendiri," ujarnya.


Tambah Rykarl lagi, ada segelintir netizen menyangka dia sengaja menutup ruangan komen bagi mengelakkan kritikan dan kecaman terhadap video yang dimuat naik.

"Ramai orang tanya kenapa saya tutup komen, takut kena kecam ke? Saya dah pernah bagitau banyak kali sebelum ni, tapi ada yang masih bertanya... malas nak layan. Apabila dah open ni pun mereka tanya lagi, eh dah buka komen dah, tahan maki ke... dah tak koyak ke?" katanya.

Untuk makluman, pada tahun 2019 YouTube menguatkuasakan peraturan menutup ruangan komen bagi video yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur bagi mengelakkan jenayah melibatkan mereka.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: