04 May 2024

BILA MICHELLE YEOH DIANUGERAHKAN PINGAT KEBEB4SAN PRES1DEN AS



Pada majlis rasmi di Rum@h Putih di Wash1ngton, hari ini, pelakon H0llywo0d kelahiran Malaysia iaitu Tan Sri Michelle Yeoh, 61, telah menerima penghormatan tertinggi Am£rika Syar1kat (AS) iaitu Pingat Kebeb@san Pres1den daripada Pres1den Am£rika Syar1kat (AS), J0e Bid£n.
Menurut laporan Agensi, pingat itu diberi atas kejayaan Michelle sebagai warga Asia pertama mengungguli trofi Pelakon Wanita Terbaik pada Anugerah Akademi (Oscar) Ke-95, tahun lalu.

Michelle melakar sejarah apabila diangkat sebagai Pelakon Wanita Terbaik pada Oscar menerusi filem 'Everything Everywhere All At Once' (EEAAO).

Difahamkan, pingat Kebeb@san Pres1den dianugerahkan kepada orang awam dan anggota tent£ra yang tidak terhad kepada rakyat AS.

Bid£n menganugerahkan Pingat Kebeb@san (Medal Of Fre£dom) kepada 19 penerima di Rum@h Putih.

Bid£n dalam ucapan menyifatkan penampilan Michelle berjaya memecahkan ster0taip sekali gus melangkaui jantina, budaya, bahasa dan dalam masa sama memberikan inspirasi kepada orang ramai menerusi lakonannya.

"Di dalam dan di luar skrin, Michael telah mengh@ncurkan stere0taip dan siling kaca untuk memperkayakan, meningkatkan budaya Am£rika.

"Peranannya melangkaui jantina, budaya dan bahasa, mempertahankan diri untuk seni mempertahankan diri, kepada komedi romantis, fiksy£n sains, untuk menunjukkan kepada kita apa yang kita semua mempunyai persamaan.

"Sebagai pelakon Asia pertama memenangi Anugerah Akademi, sebagai pelakon terbaik, dia merapatkan budaya bukan sahaja untuk menghiburkan, tetapi juga memberi inspirasi dan hati terbuka. Dan itulah yang dia terus lakukan. Tahniah," katanya.

Terdahulu, Michelle juga muncul sebagai bintang Asia pertama meraih kategori Pelakon Wanita Terbaik, Anugerah Akademi Ke-95 pada Mac 2023.

Sementara itu, Bid£n turut menyampaikan penghormatan kepada atlet renang, Katie Ledecky yang pernah memenangi 16 pingat emas individu dan 21 pingat keseluruhan di Kejohanan Akuatik Dunia dan tujuh pingat emas Olimpik.

Antara senarai penerima lain adalah ahli politik Nancy Pelosi, bekas Senator Elizabeth Dole, bekas Naib Presiden Al Gore, Setiausaha Negara John Kerry dan Datuk Bandar New York terdahulu, Michael Blo0mberg.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: